تبلیغات
جامعه‌شناسی اطلاعات - دانش در سنت فلسفه تحلیلی و فلسفه قاره ای
Sociology of Information

دانش در سنت فلسفه تحلیلی و فلسفه قاره ای

پنجشنبه 14 آذر 1392 09:04 ب.ظ

نویسنده : مهدی شقاقی
دو سنت فکری تحلیلی (انگلیسی-امریکایی) و قارهای (اروپایی بهجز بریتانیا) را میتوان از نوع نگاهی که به «دانش» دارند و به لحاظ جامعهشناختی مهم است،  بررسی کرد. دانش در سنت فکری تحلیلی، امری بیرونی حساب میشود، یعنی چیزی است که توسط سوژهای به نام محقق، با فاصله از ابژهای به نام «جامعه» قابل حصول است. چنین علمی مبتنی بر مبتنی بر مفاهیم و تعریف و تحدید دقیق آنها، عینی، و بیرونی است. در مقابل، دانش در سنت فکری قارهای امری تاریخی، مبتنی بر متن، نظری و زبانی است.

دانش، در این سنت فکری، درونی جامعه است و سوژه کسب دانش و ابژه شناخت دو امر متمایز نیستند. دانش در زبان جامعه ساخته و به زبان جامعه بیان میشود و تاریخ خود را مدیون عالم نمادین نوشتار است. در سنت تحلیلی، تاریخمندی دانش فاقد اهمیت است. این دانش در هر برهه زمانی با مراجعه فیزیکی محقق به میدان اجتماعی و کسب شواهد عینی قابل حصول است. هر یافتهای، مفهومی را تثبیت میکند و حکم پلهای برای استقرار جهت فتح پله بعدی را دارد. در حالیکه دغدغۀ متفکران قارهای این است که این مفاهیم و شواهد چگونه در طول تاریخ به وضع موجود درآمدهاند و چرا. دغدغۀ مهم اندیشمندان تحلیلی این است که چگونه میتوان به زبانی بیابهام و سرراست دست یافت که آن دانش بیرونی را به وسیلۀ آن با حداقل ابهام منتقل ساخت و ثبت کرد. در حالیکه اندیشمندان قارهای زبان را بستر هر گونه عقل علماندیش و دانشاندیش میدانند و امری بیرونی نسبت به آن، عموماً برایشان چالشانگیز است. دانش در سنت فکری تحلیلی تحت تأثیر مفاهیم و شیوههای کسب دانش در علوم طبیعی بوده و چون به دنبال کشف مفاهیم و قاعدههای جهانشمول هستند، مفاهیمی مانند علیت، تبیین، استقرا، تعریف، و ...  برایشان با اهمیت است در حالیکه سنت فکری قارهای دانش را امری انسانی تلقی میکنند نه طبیعی و جهانشمول و لذا تاریخ و زبان سلسله مفاهیم و مصنوعات بشری برایشان مهم است.



دیدگاه ها : نظرات
آخرین ویرایش: جمعه 15 آذر 1392 11:24 ب.ظ