تبلیغات
جامعه‌شناسی اطلاعات - كالای مخاطب؛ كالای اطلاعات
Sociology of Information

كالای مخاطب؛ كالای اطلاعات

چهارشنبه 30 بهمن 1392 10:24 ق.ظ

نویسنده : مهدی شقاقی
نویدی كه توسعة فناوری‌ اطلاعات برای مخالفان سوداگری اطلاعات داشت این بود كه دیجیتال‌سازی، اشتراك شبكه‌ای فایل‌ها، شبكه‌های اجتماعی- علمی عام‌المنفعه مانند ویكی‌پدیا، و سایر قابلیت‌های وب 2 راه سهل‌الوصولی را برای شكستن انحصار اطلاعات بلوكه شده در دست پایگاه‌داران اطلاعاتی باز می‌كند. اما نظام سودمحور سرمایه‌داری مدرن همواره این قابلیت را داشته است كه هر امكان رهایی‌بخش را در درون سازوكارهای نظام خود مستحیل كند. امروز پایگاه‌داران اطلاعاتی توانسته‌اند از طریق طرح بازاریابی‌ای به نام «كالای اطلاعاتی هدیه»، به جذابیت و وفور مشتریان خود بیفزایند. «هدیه‌دهی» كه كاری انسانی و در جهت ایجاد اعتماد برای كار مشترك است، تبدیل به ترفند بازاریابی می‌شود. شبكه‌های اجتماعی از طریق تبدیل كردن مخاطبان به كالا و از طریق اقتصاد «كالای هدیه اطلاعاتی» از كاربران شبكه‌ها به‌عنوان «كالای مخاطب» استفاده می‌كنند. 

 افزایش كلیك و عضویت در این سایت‌ها به معنای افزایش تعداد نفراتی است كه از تبلیغات سایت بهره‌ می‌برند و این سایت‌ها از صاحبان تبلیغات پول دریافت می‌كنند. به علاوه، شركت‌های اطلاعاتی مانند گوگل، تویتر، و ... اطلاعات مخاطبان را با قراردادهای كلان به صاحبان شركت‌های تجاری كالاهای صنعتی و تجاری می‌فروشند. پیامك‌هایی كه گاه و بیگاه از بنگاه‌های تجاری مختلف دریافت می‌كنید، حاصل ثبت‌نامی است كه در یك شبكه اجتماعی كرده‌اید و آن شبكه اطلاعات شما را به یك شركت تجاری دیگر برای ارسال تبلیغات فروخته است. همچنین، پایگاه‌داران اطلاعاتی از مخاطب به عنوان خوراك محتوایی سایت‌های خود نیز استفاده می‌كنند. برای مثال، آنها را دعوت به نظرخواهی جمعی می‌كنند و محتوای اطلاعاتی تهیه می‌كنند، اظهارنظرهای شخصیت‌های مهم عضو را برای افزایش عضو و بازدید به‌طور ویژه منتشر می‌كنند، از كامنت‌ها و بحث‌های خاص به‌عنوان گزارش استفاده می‌كنند و ... . نظام سوداگرانه قادر است تا هر ارزشی را به سود و هر امكان رهایی‌بخش را به پول تبدیل كند.



دیدگاه ها : نظرات
آخرین ویرایش: چهارشنبه 30 بهمن 1392 10:30 ق.ظ