تبلیغات
جامعه‌شناسی اطلاعات - مصرف‌كنندة تولیدگر (prosumer)
Sociology of Information

مصرف‌كنندة تولیدگر (prosumer)

دوشنبه 15 اردیبهشت 1393 03:29 ب.ظ

نویسنده : مهدی شقاقی
در پُست قبلی درباره كالای مخاطب صحبت شد؛ كالایی عمومی كه توسط سوداگران اطلاعات به‌طور خصوصی فروخته می‌شود. كالای مخاطب، چیزی است كه قبل از ظهور اینترنت توسط تلویزیون و رادیو نیز مورد توجه بوده است. هم اكنون نیز خوراك فكری لازم برای برنامه‌های رادیو و تلویزیون تا حدود خاصی از خود مخاطبان گرفته می‌شود. اما تفاوت كالای مخاطب در رسانه‌های گروهی سنتی و در اینترنت این است كه در فضای مجازی، كاربران خودْ تولیدكنندة محتوا هستند و محتواهای تولیدشدة كاربران در كار است، و كاربران در فعالیت‌های خلاقانه، ارتباطی، اجتماع‌سازی، و تولید محتوا دائماً درگیرند.
كاربران اینترنت به دلیل ساختار نامتمركز اینترنت كه اجازة ارتباط چند به چند را می‌دهد، نسبت به مخاطبان محتواهای تلویزیونی و رادیویی فعال‌ترند. بنابراین، كل محتوای این فضا را خود مخاطبان تولید می‌كنند. در اینجا به دلیل فعالیت مداوم كاربران و جایگاهشان به مثابه مصرف‌كنندگان تولیدگر (producer + consumer=prosumer)، به نظر می‌رسد كه در اینترنت كالای مخاطب عبارت است از كالای مصرف‌كنندة تولیدگر. مقولة كالای مصرف‌كنندة تولیدگر دال بر دموكراتیزه شدن رسانه در راه رسیدن به نظام‌های مشاركت‌جو نیست بلكه دال بر كالایی‌سازی كل فعالیت‌های بشری است. از طریق تبدیل كاربران به مصرف‌كنندة تولیدگر، فعالیت‌های تعاملی و اشتراكی كاربران نیز تبدیل به كالایی برای مبادله می‌شود.



دیدگاه ها : نظرات
آخرین ویرایش: دوشنبه 15 اردیبهشت 1393 03:32 ب.ظ