تبلیغات
جامعه‌شناسی اطلاعات - خاستگاه معرفت شناسی اجتماعی
Sociology of Information

خاستگاه معرفت شناسی اجتماعی

پنجشنبه 17 مرداد 1392 03:30 ق.ظ

نویسنده : مهدی شقاقی
شاید اصطلاح «معرفتشناسی اجتماعی» تنها اصطلاح در واژگان فلسفی باشد که اول بار در نوشتههای علوم کتابداری و اطلاعرسانی استفاده شده است. ایگان و شرا در مقالۀ دورانساز خود در لایبرری کوارترلی به سال 1952، معرفتشناسی اجتماعی را «مطالعۀ فرایندهایی که بهوسیلۀ آنها جامعه به عنوان یک کل در جستوجوی رسیدن به برداشت یا فهمی دربارۀ کل محیط (فیزیکی، روانشناختی، و عقلایی) است» تعریف کردند. «کانون توجه» این رشتۀ جدید که اینک به سمت و سوی درک سارختارهای اجتماعی دخیل در معارف بشری سوق یافته  است، میبایست «تحلیل تولید، توزیع، و استفاده از دستاوردهای فکری» می بود و حاصل این تحلیل «چارچوبی برای کندوکاو عملی همۀ پرسشهای پیچیدۀ مربوط به فرایندهای فکری جامعه» می بایست باشد. پس، معرفتشناسی اجتماعی مغایر با معرفتشناسی سنتی است زیرا (از نظر ایگان و شرا) فلاسفه در معرفتشناسی اجتماعی در جستوجوی فهم فرایندهایی فکری هستند که فرد بهواسطۀ آنها به برداشت یا فهمی دربارۀ محیط (شخصی) خود میرسد».

بر خلاف تصور موجود، اِیگان واضع اصلی اصطلاح معرفتشناسی اجتماعی و تعریف خاص آن است و پس از مرگ وی در سال 1959، شرا وارث فکری وی شد تا ایدههای همکارش را تا زمان مرگش طی سلسله مقالاتی در سال 1982، بازنگری و تدقیق کند. یکی از مبسوطترین تبیینات شرا راجع به معرفتشناسی اجتماعی در کتاب «بنیانهای جامعهشناختی کتابداری» ارائه شده که مجموع پنج سخنرانی شرا در سال 1967، مانند سه سخنرانی رانگاناتان در سارادا (Sarada) دربارۀ علوم کتابداری، است.


ترجمه بخشی از مقاله جاناتان فرنر با عنوان «Shera's social epistemology recast as psycological bibliography» چاپ شده در مجله social epistemology، دوره 16، شماره 1.


 






دیدگاه ها : نظرات
آخرین ویرایش: شنبه 16 آذر 1392 02:09 ب.ظ