تبلیغات
جامعه‌شناسی اطلاعات - شکاف دیجیتال دارای اَبعاد گفتمانی است
Sociology of Information

شکاف دیجیتال دارای اَبعاد گفتمانی است

یکشنبه 23 آذر 1393 11:36 ب.ظ

نویسنده : مهدی شقاقی

لوچیانو فلوریدی (1385) معضلات اخلاقی موجود در سپهر اطلاعات را عمدتاً ناشی از شکاف دیجیتال می‎داند. شکاف دیجیتال در بین عاملان اجتماعی دو گانه است: یک شکاف عمودی  و یک شکاف افقی. شکاف عمودی بین نسل حاضر و نسل گذشته گسست ایجاد می‎کند، طوریکه هر یک از دو نسل (نسل دورۀ مدرنیتۀ صنعتی و نسل دورۀ مدرنیتۀ اطلاعاتی) در دو دنیای متفاوت زندگی می‎کنند: یکی در دنیای واقعیات فیزیکی و دیگری در دنیای واقعیت‎های مجازی. شکاف افقی بین عاملان اجتماعی نسل حاضر گسست ایجاد می‎کند و باعث می‎شود هر یک از آنها بهرۀ نامتقارنی از اطلاعات و به تبع آن در قدرت و ثروت داشته باشند.

با این حال، شکاف‎های عمودی و افقی دارای اَبعاد گفتمانی هستند. شکاف عمودی که در واقع گسست میان مدرنیتۀ صنعتی و مدرنیتۀ اطلاعاتی است، از طریق ساخت نظامات جدیدی از واقعیات نمادین اتفاق می‎افتد که طی آن، سخن گفتن دربارۀ ابژه‎های طبیعی، جای خود را به سخن گفتن دربارۀ ابژه‎های اطلاعاتی می‎دهد. در واقع نظام سخن حول ابژه‎هایی می‎گردد که واقعیت فیزیکی ندارند. فرد در این دنیا، مرتباً در حال دستکاری و ارتباط با نمادهاست: هم نماد می‎سازد و هم دربارۀ نمادها سخن می‎گوید. شکاف افقی نیز دارای ماهیت گفتمانی است. در واقع عدم دسترسی متقارن به اطلاعات در بین دو جامعۀ مختلف، ممکن است به دلیل توسعۀ تکنولوژیک یکی و عدم توسعۀ تکنولوژیک دیگری باشد، اما شکاف دیجیتال بین مردمان یک کشور، ناشی از آن است که یک گروه از مردم، در گفتمان تکنولوژی جدید وارد نشده‎اند. برای مثال، بسیار شایع است که جوان‎ترها که به تکنولوژی‎های ارتباطی جدید از جمله گوشی‎های اندروید و انواع امکانات آنها دسترسی دارند، در مورد چیزهایی با یکدیگر سخن می‎گویند که افراد مسن‎تر عموماً نمی‎توانند با آنها همسخنی کنند. طرد از یک گفتمان به منزلۀ مقاومت درونی برای ورود در گفتمان جدید (تکنوفوبیا) و بنابراین، شکاف افقی است.
فلوریدی، ال. (1385). اخلاق در سپهر اطلاعات. قابل بازیابی در:
http://www.hamshahrionline.ir/details/14284




دیدگاه ها : نظرات
آخرین ویرایش: جمعه 26 دی 1393 11:45 ب.ظ