تبلیغات
جامعه‌شناسی اطلاعات - معرفت شناسی اجتماعی شرا= استمزاج اجتماعی
Sociology of Information

معرفت شناسی اجتماعی شرا= استمزاج اجتماعی

یکشنبه 18 بهمن 1394 01:44 ق.ظ

نویسنده : مهدی شقاقی
جسی شرا با آغاز از مقاله مشترک اش با مارگارت ایگان با عنوان «پایه های نظریه کتابشناسی»، و با الهام گرفتن از آثار بولدینگ، دانش را دارای دو نمود می داند: تصویر ذهنی فردی و تصویر ذهنی اجتماعی. تصویر ذهنی فردی، همان الگوهای ذهنی فرد است که در تماس با متون دانشی، قالب خاصی به خود می گیرد و جهت خاصی پیدا می کند. تصویر ذهنی اجتماعی، الگوهایی از ذهنیات جمعی است که تحت تأثیر جریان هایی از متون خاص در طول زمان شکل می گیرند. منظور جسی شرا از اصطلاح «معرفت شناسی اجتماعی»، کشف این الگوهای ذهنی جمعی بود. 

شرا می خواست بداند که چه الگوهای ذهنی جمعی با توجه به انواع شکل بندی های اجتماعی (طبقات خاص، گروه های اجتماعی، جنست، قومیت، منطقه جغرافیایی، سطح تحصیلات و ...) وجود دارد و آیا این الگوها اساسا تحت تأثیر متون خاصی شکل گرفته و اگر چنین است، چه متونی و سوم اینکه چگونه می توان این تصویرهای ذهنی جمعی را کشف کرد، با جریان اطلاعات توسط کتابخانه ها به مسیر مطلوب هدایت کرد و ارتباط آنها را با متون خاص دانست. چنین تفسیری از اصطلاح معرفت شناسی اجتماعی، در 1952، که شرا در OSS (اداره خدمات استراتژیک، که پایه سازمان سیا کنونی در امریکا بود) مشغول به کار بود، و با توجه به شرایط جنگ سرد و سانسور شدید کتاب، نشان از نوعی خشونت سیاسی و کنترل اجتماعی دارد که خود را پشت نام علمی «نظریه معرفت شناسی اجتماعی» پنهان کرده است. در واقع، کشف الگوهای ذهنی جمعی در دوران جنگ سرد و استخراج رابطه آن با متون خاص، چه معنایی غیر از مزاج شناسی فکری مردم و کشف رابطه افراد با متون خاص می تواند داشته باشد؟ این جریان، می تواند به محققان نشان دهد که چگونه ایدئولوژی می تواند خود را در پس نظریه های علمی پنهان سازد.




دیدگاه ها : نظرات
آخرین ویرایش: یکشنبه 18 بهمن 1394 02:19 ق.ظ