تبلیغات
جامعه‌شناسی اطلاعات - مبتذل کردن اطلاعات با خندیدن به فجایع
Sociology of Information

مبتذل کردن اطلاعات با خندیدن به فجایع

دوشنبه 3 اردیبهشت 1397 08:59 ب.ظ

نویسنده : مهدی شقاقی
امروزه مدیریت افکار عمومی یکی از مهمترین پروژه‌های دولت‌های مدرن است. مدیریت افکار عمومی، مهمترین ابزار بسیج نیروها و امکانات به مکان‌های دلخواه توسط دولت‌ها و کسب همدلی و همراهی داخلی است بنابراین تسلط بر اطلاعات "قلمرو عمومی" و مدیریت و کانالیزه کردن آن مهمترین کارویژه هر گروه یا حزبی است که به دنبال کسب جایگاه به‌عنوان یکی از قدرت‌های رقیب در عرصۀ ملی است. دولت‌های مستقر معمولاً از ابزارهای رسمی و قانونی خود (رادیو و تلویزیون) برای مدیریت افکار عمومی استفاده می‌کنند و گروه‌‌های رقیب از ابزارهای غیررسمی‌تر مانند شبکه‌های اجتماعی، وب‌سایت‌ها، وبلاگ‌ها و ... . یکی از جدیدترین روش‌های مدیریت افکار عمومی که اخیراً در شوهای تلویزیونی نمود یافته است، پروژه "مبتذل کردن اطلاعات" است.
در این پروژه که یک برنامه پیچیده مدیریت افکار عمومی (آگاهانه یا ناخودآگاه) حساب می‎شود، افراد دور هم جمع می‌شوند و به اتفاقات و فجایج گریه‌آوری که انگ سویافته بودن، دستکاری‌شدگی، و تعدیل‌شدگی را نیز به همراه ندارد، می‎خندند. در این پروژه، یک فرد از موضع دانای کل، فجایع را با زبان طنز و با تلاش برای اجتناب از سوگیری اطلاعاتی تعریف می‌کند و سایرین به این فاجعه می‌خندند و تفریح می‌کنند. فضای این نمایش، یک فضای بورژوایی با تزئینات کافه‎تریایی است که قهوه و سیگار و لباس‌های شیک و مدرن را می‎طلبد. این روش، یکی از جدیدترین، دردآورترین، و پیچیده‌ترین پروژه‌های مدیریت افکار عمومی است و نشان می‌دهد که چگونه هنر می‌تواند در خدمت مبتذل کردن اطلاعات، پیش پا افتاده کردن اتفاقات، و حساسیت‎زذایی قرار گیرد. این روش مستهلک کردن اطلاعات را می‌توان نوعی misinformation تلقی کرد، جایی که اطلاعات ارزش برانگیزانندگی و اثرگذاری خود را از دست می‎دهد و تبدیل به چیزی مستهلک، دستمالی شده، و آبزرد (absurd) می‌شود.



دیدگاه ها : نظرات
آخرین ویرایش: شنبه 19 خرداد 1397 06:53 ب.ظ