تبلیغات
جامعه‌شناسی اطلاعات - ریشه‌های جامعه‌شناسی اطلاعات
Sociology of Information

ریشه‌های جامعه‌شناسی اطلاعات

سه شنبه 29 مرداد 1392 11:01 ق.ظ

نویسنده : مهدی شقاقی
همانطور كه در مطلب قبل دربارة ایدة مارگارت الیزابت ایگان و جس شرا توضیح داده شد، معرفت‌شناسی اجتماعی از نظر آنها به‌دنبال «تحلیل تولید، توزیع، و استفاده از دستاوردهای فکری» بود و حاصل این تحلیل «چارچوبی برای کندوکاو عملی همۀ پرسشهای پیچیدۀ مربوط به فرایندهای فکری جامعه» می‌داد. اما ورود فلاسفه به بحث جامعه‌شناسی معرفت، روند فكری این حوزه را به مسیری پیش برد كه مبادی اجتماعی شناخت علمی را بررسی كند. لذا به مسیری رفت كه طی آن بررسی كند ساختارها و مناسبات اجتماعی چه تأثیری در ایجاد، انتقال و پذیرش گزاره‌های علمی داشته‌اند و چه ساختارهای اجتماعی به شكل‌دهی و پذیرش علوم منتهی شده است و از این طریق به فلسفه علم نیز نزدیك شد. اما ایدة ایگان و شرا مغفول ماند و «تحلیل فرایندهای تولید، توزیع، جریان، و مصرف دستاوردهای فكری مضبوط (اطلاعات)» به‌صورت یك حوزة جدی پیگیری نشد. جامعه‌شناسی اطلاعات به عنوان یك حوزة دانشی با اندوخته‌ای كه از كار ایگان و شرا دارد، به دنبال تحقیقات و تحلیل‌هایی در این حوزه است.
           
منابع

1. زیباكلام، سعید (1384). معرفت‌شناسی اجتماعی؛ طرح و نقد مكتب ادینبورا. تهران: سمت



دیدگاه ها : نظرات
آخرین ویرایش: سه شنبه 29 مرداد 1392 11:19 ق.ظ