تبلیغات
جامعه‌شناسی اطلاعات - حاد واقعیت از منظر بورگمان
Sociology of Information

حاد واقعیت از منظر بورگمان

دوشنبه 11 شهریور 1398 01:38 ب.ظ

نویسنده : مهدی شقاقی

اصطلاح حاد واقعیت یا هایپر ریلیتی (hyper reality) را بسیاری از افراد با ژان بودریار می‎شناسند و به پیروی از وی، معنای آن را دال‎های بدون مدلول و زنجیره بی‎پایان دال‎ها می‎دانند اما این اصطلاح در فلسفۀ تکنولوژی آلبرت بورگمان معنای دیگری دارد. از نظر بورگمان، حاد واقعیت اشاره دارد به تمایل درونی انسان به مصرف حاضر و آماده و بدون زحمت اطلاعات. محیط نرم شبکه‎های اجتماعی وبی، بر خلاف محیط سخت واقعیت برهنۀ بیرونی، وسیله‎ای است برای مصرف اطلاعات بدون زحمت و اجتناب از تنش‎های روانی ناشی از تعامل بی‌واسطه با دیگران. این تنش‌های روانی می‎توانند شامل حس تحقیر ناشی از ندانستن، تحمل نگاه از بالا به پایین، احساس دین نسبت به دیگری برای جبران و غیره باشد.

از نظر بورگمان، این محیط جایی است که انسان نسخۀ شیک، شهوانی و لذت‎طلب خود را برای تفریح و سرگرمی به معرض نمایش می‎گذارد و از نمایش سایر جنبه‎های واقعی خود اجتناب می‎کند. هر چند این کار از نظر اخلاقی خنثی است اما ممکن است دارای خطر اخلاقی برای حیات آتی انسان باشد. آن خطر، عبارت از تمایل طبیعی انسان به زیستن با نسخۀ شیک، شهوانی و لذت‎ط‎‌لب خود، و بی‎میلی در به نمایش گذاشتن نسخۀ واقعی خویشتن در محیط واقعی است که این علاوه بر ایجاد چندپارگی هویتی، باعث می‎شود انسان نسبت به خروج از شبکه‎های اجتماعی بی‎میل شود و هر چه بیشتر بدان بچسبد.  




دیدگاه ها : نظرات
آخرین ویرایش: دوشنبه 11 شهریور 1398 02:07 ب.ظ